fredag 2 augusti 2013

Vart tog sommarlovet vägen?

Herre jösses så snabbt detta sommarlovet har gått!!!!!
Ida som verkligen lääängtar tills skolan börjar och som har en kalnder där hon kryssar en ruta för varje dag för att se att dagarna minskar ner till skolstarten! Endast 10 dagar kvar. Hampus däremot får lite lätt panik eftersom han ser hur kort det är kvar tills sommarlovet är slut!

Vad har vi hittils gjort detta sommarlov?

Badat massor och varit på Sööa och njutit :0) Vi har tagit några riktiga heldagar på stranden och det har varit helt UNDERBART!!!!





I mitten på simskolans sista vecka så ta mej tusan, så lärde sig faktiskt Ida att simma! Precis som hon hade bestämt sig för! Och en hel hög sim märken blidde det också!



Totalt blev det 2 stycken som alla barn kvalificerade sig till som var en blå livboj och en röd livboj. Utöver det så tog Ida Silver grodan (simma 10 meter på djupt vatten) Sköldpaddan (flyta på rygg i 5 sek och sedan vända sig i vattnet) Blå Baddare och grön Baddare. Det höll banne mej på att även bli den gula Baddaren också (hoppa från bryggan på djupt vatten) men då bangade hon, vilket gjorde mej lite förvånad med tanke på att hon hoppar från 3an på badhuset rakt ner i en 3m djup bassäng! Men en total skörd på 6st sim märken var mycket fler än vad jag vågat hoppas på!
Älskade unge <3 <3 Jag är såååå stolt!!!!!

Förra fredagen så gjorde vi en överasknings resa med barnen :0)
Vi väckte dem kl 04.30 och hoppade in i bilen och drog in till tågstationen och hoppade på tåget till Göteborg! Ida som aldrig tidigare åkt tåg var helt exalterad ända tills hon tvärsomnade :0)


Tåget var framme kl 8.45 och då gick vi direkt till Universeum. Ida tyckte att det var alldeles för dålig fart på Universeum och började bara efter en kort stund gnälla och tycka att det va sååååååå tråkigt! Så det var nog de snabbaste 700kr (inträde 2 vuxna och 2 barn) som vi någonsin brännt!
Men sedan gick vi raka vägen till Liseberg och det va mycke mer i Idas smak! Först fick Ida åka Radiostyrda bilar och där kunde hon nog varit hela dagen om hon fått. Sen åkte jag och barnen Kollerado vilket båda älskade å jag mä! Denna dagen så va det strålande sol och MASSOR av folk. Efter att vi ätit så delade vi på oss. Jag och Ida gick till de radiostyrda krockbilarna som Ida åkte 5 el 6 gånger på raken! Såååå nöjd!! Sen va det dags att gå till tåget. Hampus blev otroligt förfärad och tyckte det var lite läskigt med alla människor som kom fram och tiggde pengar. Väl på tåget så tror jag båda barne fått en lätt överdos av socker för Ida var skapligt speedad och hennes ögon var stora som pingis bollar :0) En dag som gick i rasande fart men som verklgen uppskattades av barnen.
 
Dagen efter så åkte vi till Sööa med familjen Tikkanen i vår båt. Lämnade hamnen 10.20 och kom inte tillbaka för än 20.30. Till lunch njöt vi av potatissallad och varmrökt lax från Lillängshamnen vilket både barn och vuxna är helt tokiga i och det har nog ALDRIG varit så tyst runt matfilten någon gång. Till middag blev det lite mer potatissallad och grillade karréer och lite lax rester. MASSOR av sol, bad och fiske den dagen.
 
Om 3 dagar så är det dags att packa bilen och dra upp till Jockes bror i Norrland och fiska lax i 3 dagar :0) Förra gången vi var där så hade vi med oss 40 kg lax hem och jag hoppas vi får med oss lika mycket denna gången ockå!!! Hela familjen ÄLSKAR ju allt vad fisk heter och det är ljuvligt att kunna fylla frysen eftersom Jocke kommer att vara arbetslös i höst och vinter!
När vi kommer hem så ska vi köpa oss en fiskrök, för det har vi pratat om i många år men aldrig kommit till skott. MUMMA!!! Nyttigt och gott :0)
 
Det lilla skuttet som vågen tog var nog bara tillfälligt i 2 dagar på totalt några hekto, sedan har det stått still :0/ Så nu är det bara en gång i månaden som jag ska väga mej (igen, jag vet) Tog fram måttbandet i stället och när jag skulle ta fram min Mat&Motivationsdagbok så kollade jag sist jag mätte mej och det var den 12 maj. Mellan den 12 maj och 29 juli så hade jag fasen i mej gått ner 5.2kg! Men det är ju skit bra!!!! Jag blir nog lite fart blind när jag väger mej varje dag! Så det får det vara slut med nu!!  Och visst hade det hänt lite på måtten :0) Första måtten tog jag första flyt dagens morgon den 28 september 2012
 
Bysten -3 cm Totalt sen flyt -31.5 cm
Under byst -1 cm tot -27 cm
Midja -4.5 cm tot -43 cm
Rumpa -5.5 cm tot -30 cm
Höfter -5 cm tot -34.5 cm


 Lår -2.5 cm/lår tot -21 cm/lår
Knä -2 cm tot -10 cm

Helt galet nöjd är jag!!!! Jag längtar tills Idas skola börjar för då är det gymmet som gäller och det ska bli super skönt!!!! Under dessa veckor som gått sedan jag tecknade mitt årskort på Optimal så ser jag riktigt bra resultat!!! Trotts att jag endast kört 2 pass (nån gång 3 pass) per vecka! Tänk när jag efter skolstarten när jag kan köra kontinuerligt med 3 gym pass i veckan (mån, ons, fre + 1 grupp tränings pass med sandsäckar el dyl. HÄRLIGT!!!!! Ska bli skönt att kunna träna utan att behöva känna stress att barnen är med eller att jag måste skynda mej för att Jocke snart ska åka och jobba. Då kan jag stå på crosstrainern 30-40 min efter att jag har kört igenom mitt träningsprogram! GÖTT!!

Nej go vänner nu blir det lite söffhäng eftersom hanen har åkt i väg på nattjobb och alla barnen ligger i sina sängar (Hampus har kompis som sover över) innan det är dags för mej att göra situps och gå och krypa ner bredvid en snosande Ida. Gillar inte att sova själv när Jocke jobbar natt så jag brukar "tvinga" nån av barnen att sova inne i vår säng! De är inte direkt svår övertalade he he. Myyys dä



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar